субота, 23. јануар 2016.

ВЛАЈИЋ: РАЈСА ДА ЧИТАМО ЈЕДНОМ ГОДИШЊЕ

Шта за Вас представља дело Арчибалда Рајса и како би оно могло послужити нашем народу у 21. веку?

Дело др Рудолфа Арчибалда Рајса „Чујте Срби!“ први пут сам прочитао пре отприлике 10 година као омладинац и тада ме је на неки посебан начин фасцинирало.

Као културно-просветни и хуманитарни активиста из дијаспоре одувек сам желео да се боље упознам са својим народом и начином живота у матици, јер сматрам да се наш народ у дијаспори и у матици, колико год он сличан био, ипак значајно разликује по менталитету, начину погледа на свет и другим особинама.

Зато сам, када сам добио могућност да на годину дана одем на факултетску размену ван Аустрије, одлучио да се тако привремено вратим у своју Отаџбину где поред факултетских обавеза добровољно обављам и дужности у Јеврејском историјском музеју Београд (ЈИМ) као први припадник Аустријске службе сећања у Србији и на Балкану. 

Управо сам се у ЈИМ-у поново сусрео са делом др Рајса, које сам добио на поклон од архивисте музеја, што ме је подсетило на тренутке када сам први пут читао књигу „Чујте Срби!“. Откако сам у Србији имао сам већ прилике да сакупим много позитивних али и негативних утисака и да се тако боље упознам са менталитетским склопом и начином размишљања нашег народа у матици, али могу сасвим сигурно рећи да је скоро све што је др Рајс написао крајем двадесетих година прошлог века, а поготово оно што је записао о манама нашег народа, нажалост и дан данас врло актуелно.

Изгледа да наш народ слабо памти или врло брзо заборавља, те није ни чудо што су нам се у прошлости понављале историјске грешке – неке од последица тих грешака су видљиве и у данашњости.

По мом мишљењу књига „Чујте Срби!“ требала би бар једном годишње да се прочита, како не би заборавили тестамент који нам је др Рајс оставио у аманет.

Зато свесрдно подржавам иницијативу да се капитално дело др Рудолфа Арчибалда Рајса као обавезна литература уведе у школе у Србији, јер већ данас требамо поставити чврст темељ како наши будући нараштаји не би понављали историјске грешке које су нам се дешавале у прошлости.